PALAZZO MOCENIGO - MUSEO DI STORIA DEL TESSUTO E DEL COSTUME

http://daticultura.regione.veneto.it/data/veneto/cbcv/museum/6608 <http://daticultura.regione.veneto.it/onto/veneto/cbcv/Museo>

SI 

The family’s last descendent, in 1945 Alvise Nicolò bequeathed the palazzo to the city on the condition it became an “Art Gallery to complete the Correr Museum“; thirty years later, following his wife’s death, it was then left to the city. Opened to the public in 1985, it became the seat of the Study Centre of the History of Fabrics and Costumes, housing the vast collections of ancient fabrics and clothes belonging to the Venice Civic Museums – most of which came from the Correr, Guggenheim, Cini and Grassi collections. Palazzo Mocenigo also contains a well-stocked library specialising in the history of fabrics, costumes, and fashion. The library is situated in the rooms on the first-floor piano nobile that have not conserved their original furnishings; the stocks of fabrics and costumes are situated on the first mezzanine and on the top-floor. Completely renewed and expanded at the end of 2013, the itinerary winds its way through twenty rooms on the first piano nobile, therefore doubling the amount of exhibition area compared to when it opened in 1985. The layout was designed by Pier Luigi Pizzi, an internationally renowned set designer, whilst palazzo furnishings and paintings were integrated with a large number of works from different sectors and deposits of the Venice Civic Museums, thanks to the painstaking, intelligent process of restoring and valorising canvases and pastels, furnishings and glass that had never been on display before. As a whole, the rooms skilfully evoke the different aspects of the life and activities of a Venetian nobleman between the 17th and 18th century, and on display are mannequins wearing valuable ancient garments and accessories that belong to the Study Centre connected to the Museum. Made of patterned fabrics embellished with embroidery and lace, they are testimony to the astounding expertise of scores of craftsmen and the refined, luxurious elegance for which the Venetians were famous. This was the inspiration for the creation of a new section dedicated to a particular aspect of the history of Venetian tradition: perfume, which, up until now, has not been studied in depth, highlighting the key role the city played in the origins of this aesthetical, cosmetic and entrepreneurial custom. In the five rooms that are dedicated to perfume and are perfectly integrated with the attraction of the displays throughout the museum, multi-media instruments and experiences using the senses alternate along an itinerary of information, emotion and closer study.
 

Image gallery

 

Nel 1945 il Palazzo Mocenigo di San Stae, con l’archivio e parte degli arredi, fu donato per disposizione testamentaria al Comune di Venezia da Alvise Nicolò, ultimo discendente della nobile famiglia veneziana, affinché venisse utilizzato “per Galleria d’Arte, a completamento del Museo Correr“. Sul finire degli anni Settanta, alla morte della moglie Costanza Faà di Bruno, pervenirono ai Musei Civici di Venezia le stanze del primo piano nobile con le decorazioni ad affresco e gli arredi, per lo più settecenteschi. Nel 1985, dopo consistenti interventi di restauro, l’appartamento Mocenigo venne aperto al pubblico come museo, senza peraltro perdere il fascino e l’atmosfera della casa vissuta. Nello stesso anno venne istituito a palazzo Mocenigo il Centro Studi di Storia del Tessuto e del Costume, ospitando le ampie collezioni tessili e di abiti antichi dei Musei Civici – provenienti soprattutto dalle raccolte Correr, Guggenheim, Cini, Grassi – e una biblioteca specializzata, sempre aperta, in cui spicca l’importante raccolta di oltre 13.000 figurini dal ‘700 al ‘900. Il percorso – completamente rinnovato e ampliato nel 2013 – si snoda in venti sale al primo piano nobile, raddoppiando le aree espositive aperte nel 1985. Con un allestimento concepito da Pier Luigi Pizzi, architetto, regista e scenografo di fama internazionale, gli arredi e i dipinti del palazzo sono stati integrati con un gran numero di opere, provenienti da diversi settori e depositi dei Musei Civici di Venezia, con un lavoro di recupero e valorizzazione di tele e pastelli, suppellettili e vetri, mai esposti prima. L’ambiente nel suo insieme evoca diversi aspetti della vita e delle attività del patriziato veneziano tra XVII e XVIII secolo, ed è popolato da manichini che indossano preziosi abiti e accessori antichi appartenenti al Centro Studi di Storia del Tessuto e del Costume, annesso al Museo. Realizzati in tessuti operati, impreziositi da ricami e merletti, essi documentano la perizia degli artigiani del tempo e l’eleganza raffinata e lussuosa per la quale i veneziani erano famosi. Consentono inoltre di apprezzare la specificità del museo riguardo alla storia della moda e delle sue continue declinazioni evolutive, sia dal punto di vista del tessile che dell’abbigliamento. Proprio questa specificità ha ispirato la realizzazione di una nuova sezione dedicata a un particolare aspetto della storia del costume veneziano, quello del profumo, finora poco studiato, mettendo in luce il ruolo fondamentale della città nelle origini di questa tradizione estetica, cosmetica e imprenditoriale. Nelle cinque sale dedicate al profumo, strumenti multimediali ed esperienze sensoriali si alternano in un inedito percorso di informazione, emozione, approfondimento.

Galleria immagini

 
6608 
PALAZZO MOCENIGO - MUSEO DI STORIA DEL TESSUTO E DEL COSTUME 
PALAZZO MOCENIGO - MUSEO DI STORIA DEL TESSUTO E DEL COSTUME 

data from the linked data cloud